Automatyzacja marketingu (ang. Marketing Automation) pozwala firmom dotrzeć do klientów za pomocą zautomatyzowanych komunikatów za pomocą róznych kanałów takich jak strony internetowe, media społecznościowe, e-maile i wiadomości tekstowe. Działa to na rzecz skutecznych ścieżek zakupowych, przekształcając potencjalnych klientów w realnych klientów.
Automatyzacja marketingu stanowi część Zarządzania Relacjami z Klientem (CRM) i jest powszechnie stosowana przez działy marketingu do eliminacji rutynowych zadań, co przyczynia się do ogólnej efektywności działań marketingowych.
Wiele organizacji korzysta z różnych narzędzi do automatyzacji marketingu, które tworzą tzw. stos MarTech. Ten stos wspomaga generowanie leadów poprzez kampanie w mediach społecznościowych i marketing e-mailowy.
Oprogramowanie do automatyzacji marketingu zarządza różnymi aspektami kampanii marketingowych, takimi jak analiza danych, aby tworzyć bardziej spersonalizowane treści generujące przychody i zaangażowanie. Wykorzystuje również aplikacje sztucznej inteligencji (AI), takie jak chatboty, do automatyzacji dostarczania informacji lub kierowania użytkowników na strony internetowe sprzyjające sprzedaży lub ocenie zainteresowania.
Te narzędzia mogą także przeprowadzać badania satysfakcji klienta oraz ankiety dotyczące użytkowania produktów, co wspomaga stały rozwój i doskonalenie organizacji. Inne funkcje obejmują:
Istnieje wiele rodzajów automatyzacji marketingu, które mogą być zaimplementowane przez organizację.
Zazwyczaj automatyzacja marketingu skoncentrowana jest na obszarze B2B (business to business; biznes dla biznesu), co wynika głównie z faktu, że potencjalni klienci B2B stanowią niewielki, skoncentrowany rynek zaangażowany w wieloetapowe procesy zakupowe lub są częścią trwałej relacji z daną organizacją.
W przypadku B2B edukacja i budowanie świadomości są kluczowymi elementami automatyzacji marketingu, zwłaszcza tam, gdzie decyzje zakupowe są podejmowane w sposób przemyślany i racjonalny, aniżeli pochopny i angażują róźne zainteresowane strony. W takich przypadkach, komponowalna architektura jest niezbędna do pielęgnowania relacji z potencjalnymi klientami, co może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. Wyróźniamy również automatyzację marketingu B2C, która skupia się na działaniach marketingowych ukierunkowanych na indywidualnych konsumentów. Ten rodzaj automatyzacji marketingu wymaga większej personalizacji i podejmowania decyzji opartych na danych, aby przyciągnąć bezpośrednich klientów.
Wiele znaczących organizacji uważa, iż automatyzacja marketingu stanowi niezbędny element ich sukcesu. Wynika to z faktu, że automatyzacja marketingu oferuje szereg korzyści. Poniżej szczegółowe wyjaśnienie poszczególnych funkcjonalności, króre przyczyniają się do zwiększenia efektywności w biznesie.
Oprogramowanie do automatyzacji marketingu zbiera dane klientów umożliwiające bardziej zaawansowaną personalizację. Pomaga to stworzyć ścieżki klienta, w ramach których spersonalizowane treści są wysyłane, aby skutecznie przekonać do swojej oferty potencjalnych klientów.
Dane klientów zbierane za pomocą oprogramowania do automatyzacji marketingu mogą pomóc organizacjom docierać do potencjalnych klientów najbardziej odpowiednimi i spersonalizowanymi treściami, co zapewnia pielęgnowanie każdego leadu aż do momentu konwersji.
Oprogramowanie do automatyzacji marketingu ułatwia marketerom ocenę leadów pod kątem ich efektywności dotyczącej skłonienia klienta do zakupu produktu lub usługi. Punkty mogą być przypisane za każdą akcję podjętą przez lead, a po osiągnięciu określonej liczby punktów lead przekazywany jest zespołowi sprzedaży. Przykładowo, marketerzy mogą zaklasyfikować lead jako ciepły, jeśli klient w rezultacie otwiera wszystkie e-maile, zapisuje się na webinary i odwiedza stronę docelową. Z kolei, jeśli potencjalny klient otwiera e-maile sporadycznie i nie buduje relacji z organizacją, jest to zimny lead.
Platformy do automatyzacji marketingu umożliwiają podział bazy klientów na grupy i skierowanie do nich odpowiednich strategii marketingowych. Poprzez segmentację klientów na podstawie lokalizacji, odwiedzanych stron oraz preferencji zakupowych, marketerzy są w stanie budować bardziej efektywne relacje i dostarczać klientom lepsze, spersonalizowane doświadczenia.
Kampanie marketingowe zarządzane przy użyciu narzędzi automatyzacji, generują precyzyjne dane klientów, co ułatwia identyfikację i ponowne dotarcie do potencjalnych klientów. Skierowanie odpowiednich ofert do właściwych odbiorców zwiększa szanse na zrealizowanie sprzedaży.
Dzięki zastosowaniu rozwiązań do automatyzacji marketingu, pracownicy są zwolnieni z konieczności wykonywania ręcznych i rutynowych zadań. Marketerzy mogą skupić się na strategicznych aspektach, generujących większą liczbę leadów i sprzedaży.
Automatyzacja marketingu usuwa bariery pomiędzy zespołami sprzedaży i marketingu, optymalizując jednocześnie wydatki na kampanie marketingowe. Pomaga to szybciej generować potencjalnych klientów, a także umożliwia marketerom skuteczniejsze prowadzenie klientów przez proces zakupowy. Dzięki tym korzyściom i możliwościom, osiąganie oraz optymalizowanie wzrostu przychodów staje się bardziej efektywne.
Automatyzacja marketingu wspiera programy lojalnościowe oraz inne strategie zatrzymywania klientów, co przekłada się na budowanie lojalności wobec marki. Ponadto, oferuje szanse na sprzedaż krzyżową i dodatkową, umacniając tym samym trwałe i silne relacje z klientami.